Dvounápravový kotlový vůz Ra-240hl
 


NA ÚVOD
Kotlové vozy jsou asi nevyčerpatelné téma, takže se pokusím chytnout i této předlohy. Původní záměr použít odlitky jsem nakonec z logistických důvodů přehodnotil. Pro samotné nádoby bude použit 3D-tisk. Pro modeláře to sice bude znamenat trochu více broušení, ale odměnou mu muže být více variant vozů, které se postupem času pokusím připravit.

Obecné poznámky, na které jste už u mě zvyklí:
Doporučuji si celý návod nejprve prostudovat a až poté se pustit do samotné stavby.
Níže popsané postupy berte hlavně jako jakousi nápovědu a upozornění na některé detaily, které by vám mohly uniknout. Vždy se spoléhejte především na vaše zkušenosti a dovednosti. Chce to přemýšlet. Dvakrát měř, jednou řež.
V případě nejasností nebo vašich poznámek mě neváhejte kontaktovat. Rád poradím, popřípadě tento návod doplním či opravím.
Poznámka k fotografiím. Některé fotografie vznikly až zpětně, popřípadě byl pro lepší vysvětlení vyžit jiný model vozu. Nedivte se tedy, že na některých fotografiích se může vyskytovat něco, co váš model zatím neobsahuje. Důležité je to, čemu se věnuje popisek. Pozadí nezkoumejte.

Na úvod mapa dílů.
Obrázek lze zvětšit.
Začneme přípravou dílů (1 - 6) pro rám vozu.
Na dolním díle rámu (2) ohněte boky dle obrázku.
Vnitřní podélník (3) ohněte do tvaru U.
Na rámu (1) ohněte obě čela a do zámků vletujte ohnutý díl (3). Zatím letujte jen zámky.
Připravte si příčníky (4 - 6).
Na díle (5) je malý výstupek.
Příčníky nasuňte do zámků v díle (3).
Malý výstupek přijde do očka v díle (2).
Ještě neletujte.
Překryjte dolním dílem (2). Pozor na orientaci A/B strany. Všechny zámky musí zapadnout.
Pokud vše sedí, sestavu pečlivě proletujte.
Obrázek lze zvětšit.
Pečlivě letujte i z horní strany.
Horní plochu přebruste do roviny například smirkem položeným na rovné podložce..
Všechny čtyři podpěry (7) ohněte dle obrázku. Nezapomeňte ohnout malé praporky (červeně).
Konzoly osaďte do zámků v rámu. Malé praporky musí směřovat směrem k čelům vozu.
Přiletujte k rámu vozu.
Připravené díly (8 - 11) na bočnice vozu.
Na bočnicích (8) ohněte a přiletujte řadu nýtů. Ohybové můstky zatím neodbrušujte. Ještě se zde bude letovat a hrozí jejich odpadnutí. Udělejte to až před lepením kotle.
Pořádně protáhněte ohybovou drážku.
Já to dělám tak, až se na druhé straně začne objevovat prolis. Až poté bočnici ohnu do tvaru L
Na rozsoše (9) ohněte a proletujte dolní sponu (červeně) a pečlivě ohněte dva miniaturní středící čepy (modře).
Koníky s pružnicí (10) poskládejte dle obrázku.
Uprostřed jsou vyznačeny středící otvory. Nasunutím na čepy (na předchozím obrázku) pomohou s ustavením pružníc na rozsochách (9).
Ložiskový kryt (11) přehněte a přiložte na pružnici.
Celou sestavu stlačte a proletujte cínem.
Vrchy všech koníků začistěte (červená). Pozor ty vyčnívající obdélníčky (modře) musí zůstat.
Nyní je na výběr ze dvou postupů. Nevím, který z nich je lepší, proto uvádím oba. Nechám na vás, který zvolíte.
První možností je přiletovat pružnici na koník. Středící čepy vám pomohou s ustavením.
Vzniklou sestavu vsuňte do otvorů v bočnici. Horní hrana rozsoch (9) musí dosednout na hranu vybrání (červeně). Stejně tak musí zapadnout miniaturní obdélníčky na konících do otvorů v bočnici (modře).
Pružnice můžete v případě potřeby přihnout. Řiďte se hlavně tím červeným dorazem.
Druhým ze způsobů je nejprve přiletovat rozsochy (9). Opět horní hrana musí perfektně sednout do drážky.
Nyní na středící čepy nasuňte pružníce (červeně) a to tak, že horní obdélníčky musí být vsunuty do otvorů v bočnici (modře)
Pokud se vám podařilo vše spasovat, spoje pořádně proletujte cínem.
Bočnici ještě neohýbejte.
Obrázek lze zvětšit.
Ještě přijdou usadit tyto malé trojúhelníčky (12).
Nacvakněte je do drážky v bočnici a přiletujte.
Nyní můžete provést ohyb bočnic typický pro tyto vozy. Ohyb musí být pozvolný, žádná ostrá hrana. Vnější rádius cca 1mm. Míru ohnutí si doladíte podle podpěr kotle (7).
Sletované bočnice připasujte k rámu. Vše musí sednout. Poté přiletujte.
Hlavně z vnitřních prostor podpěr (7).
Cvičně můžete osadit dvojkolí a odstranit případné jízdní nedostatky.
Pokud se rozhodnete pro vůz před rekonstrukcí, měl by být vybaven tlakovou brzdou Božič s typickým ramenem regulace.
V tomto případě naletujte konzoli (13) dle obrázku. Musí být na straně B, tedy na straně bez brzdařské budky.
Ohněte brzdové třmeny (14). Nejdříve přehněte samotné brzdové zdrže a ty přiletujte. Poté ohněte spojovací pásek.
Třmeny zasuňte do zámků v příčnících (4), srovnejte rovnoběžně s osou vozu a přiletujte k rámu.
Připravte si díly na čela vozu (15 - 17).
V jednom z dílů (15) je malý otvor (červeně), do něj přijde osadit rám brzdařské budky, takže dejte pozor, abyste tento díl letovali na delší čelo vozu.
Zde naletováno. Ještě přijdou osadit ventily brzdových hadic (39), ale to až na konec stavby.
Ohněte rámy stupaček (18).
Vletujte z vnitřní strany rámu.
Doletujte dolní stupačky (19).
A připravíme si další drobotinu (20 - 23).
Do drážek v díle (2) vletujte ochranné rámy brzdového mechanizmu (20).
Přehněte konečky držáků koncových cedulí (22) a zpevněte cínem.
Držáky vletujte do otvorů v rámu na kratší straně bez budky.
Na některých vozech jsou vidět držáky i v bočnici za budkou. Můžete je osadit i zde.
Do malých drážek v bočnici u čela bez budky B vletujte kotvící oka (23).
No a ještě čtyři držáky bočních cedulí (21) dle obrázku.
A nyní brzdový mechanizmus s díly (24 - 26).
Vahadla 25 a 26 přehněte tak, aby vznikla mezera 0,3mm mezi oběma půlkami. Můžete použít kousek leptu.
Na táhle (24) přetočte levou i pravou stranu o 90° dle obrázku.
Šipkou jsou vyznačeny ustavovací čepy, za ty přijde táhlo vletovat do otvorů v dolním díle rámu.(2)
Nejprve jej ale musíte vsunout do ochranných rámů (20).
Vsuňte ohnutá vahadla (26). Pozor liší se počtem čepů. Ten s pěti patří na stranu s ruční brzdou.
Ustavte a přiletujte.
Podobně navlékněte a přiletujte malá vahadla (25) na konce brzdových táhel.
Z kousku drátu smotejte imitaci pružiny.
Navlékněte do mezery v táhlu brzdy dle obrázku.
Pokud modelujete vůz po rekonstrukci brzdového systému ohněte držáky přestavovačů (27).
Nejprve tenkou část.
Poté zbytek dílu do tvaru U.
Držáky přiletujte do otvorů v bočnici.
Nyní můžete přilepit tištěný válec a vzdušník.
Kouskem drátku můžete propojit brzdové zdrže s táhlem brzdy (červeně) Kdo chce může vytvořit vzduchové vedení a další příslušenství.
Obrázek lze zvětšit.
Pokud jste se na začátku rozhodli pro brzdu Božič, tedy před rekonstrukcí, a přiletovali konzoli (13), použijete i druhý vzdušník. V něm je naznačen malý otvor, který je nutné převrtat vrtákem. Přijde do něj zasunout čep (červeně) na ramenu (28).
Vzdušník nalepte zespod na díl (2) dle obrázku. Rameno (28) přiletujte na konzoli (13).
3D tištěné imitace ložisek nejsou součástí tohoto modelu. Fotografie jsou z jiného vozu, který jsem doplňoval o brdu Božič.
Zde pohled z vrchu.
3D tištěné imitace ložisek nejsou součástí tohoto modelu. Fotografie jsou z jiného vozu, který jsem doplňoval o brdu Božič.
A nyní díly na brzdařskou budku (29 - 31).
Díl (29) ohněte a přiletujte bočnice (30).
Doporučuji přebrousit.
Červeně je vyznačena oblast, ve které naleznete na obou stranách předleptáno místo, do kterého bude potřeba vyvrtat otvor pro zábradlí. Vrtání popisuji níže, zde využívám obrázku. Popřípadě abyste si v případě zalití cínem otvor vyznačili například jehlou.
A nyní kryt mechanizmu brzdy. Ten si můžete zhotovit z dílu (32), nebo použít tištěný
Přes okno vlepte jednu ze clon (33). Kombinací, či otočením můžete vytvořit 4 varianty otevřeného, pootevřeného a zavřeného okna.
Sestava budky. Doporučuji přebrousit.
Budku osaďte na čelo vozu. Zábradlí přiletujte na boky čela vozu.
Mechanizmus brzdy přehněte a obě poloviny k sobě sletujte.
Zasuňte do otvoru v krytu a přiletujte k budce.
Poté můžete vlepit nárazníky.
Buď použijete leptané, které si zhotovíte dle tohoto návodu z dílů (35 a 36), nebo použijete 3D tištěné.
Když už máte po ruce lepidlo, pak do hranatých otvorů nad koníky vlepte malé tištěné trojúhelníčky.
Po zaschnutí do těch u brzdařské budky vyvrtejte otvor cca 0,35mm.
Stejný otvor vyvrtejte do hrany budky do místa, které jsem zmiňoval výše.
Vrtání provádějte šikmo.
Při vystřihování zábradlí (37) z leptu dejte pozor, aby vám zůstaly tenké praporky na horní, tedy delší straně zábradlí.
Pouze tuto část zábradlí budete zasouvat do otvoru v budce. Je tak definována vzdálenost zábradlí od budky.
Zábradlí natvarujte a vlepte do otvorů. Dbejte, aby svislá část byla opravdu svisle.
Ano, zábradlí není v rovině, je potřeba ho mírně natvarovat. Tento pohled z vrchu vám snad napoví.
Na dveřích budky je možno zhotovit typický prolis.
Špičatým hrotem pořádně protáhněte drážky z vnitřní strany. Na vnější straně se začnou objevovat prolisy.
Pomocí plochých kleští můžete prolisy mírně pozohýbat.
Zde pro příklad. Vlevo díl z leptu, vpravo pak pozohýbaný díl.
Dveře přilepte na boky budky.
Foto a skicu bočních schránek (38), zmínit ventily hadic (39)
A nyní kotel.
3D tištěné díly na něj.
Obě poloviny nasuňte na sebe.
Popřípadě jemně dolaďte / dobruste tak, aby po sestavení byla celková délka kotle 55,4mm
Dokud je kotel bez příslušenství, je nejlepší ho pořádně vytmelit a přebrousit.
Po každém tmelení a broušení převrtejte miniaturní otvory, aby se vám postupně nezalily.
Pokud je povrch kotle hladký, nalepte na horní část plnící otvory.
Připravte si díly (40 - 51).
Nejdříve díly na příruby (40 a 41).
Dvě velké příruby (40) zády na sebe a na ně po dvou malých (41).
Pořádně sletovat, obrousit a převrtat otvory pro potrubí.
Přilepte na výstupky na kotli.
V případě potřeby převrtejte otvory na ⌀0,4mm.
A nyní armatury (42 a 43)
Ohněte dle obrázku a nasuňte do otvorů v přírubách.
Přihněte i dolní výpusť.
Připravte si dva páry kulatých přírub (44).
Zády k sobě navlékněte na přilepte na potrubí.
Jiný pohled pro lepší představu.
Na držácích výpustí (45) si neodstřihněte tenké držáky.
Ty přihněte a za ně vlepte držáky do kotle.
Vlepte plastový T kus tak, aby byl v jedné ose s držáky (45).
Jako výpusť je na výběr ze dvou druhů armatur šoupátko, nebo ventil.
Pozor! při zabrušování si neodstraňte vyznačené malé čepy.
U šoupátka doporučuji vyvrtat miniaturní otvor (modře), do kterého přijde zasunout oska ovládacího kola.
Armatury prostrčte držáky a pomocí čepů vlepte do T kusu.
Přiložte dvě půlky horního šroubení (46) na sebe.
Sletujte a zabruste.
Šroubení navlékněte na plnící otvor.
Připravte si horní zábradlí (47-49).
Příčné zábradlí je ve dvou provedeních obloukové (47), nebo rovné (48). Pozor na jeho záměnu s podélným zábradlím (49), které je o trochu kratší a jsou dvě stejné délky.
Na podélném zábradlí je již patrno přetočení konzolí.
To provedete tak, že do jedněch kleští pevně uchopíte zábradlí a do druhých pak konzoli. Poté je potřeba přetočit konzoli o 90°. Pracujte pečlivě a dávejte pozor, aby konzole směřovala správným směrem.
Pohled na přetočené zábradlí.
Zábradlí vlepte do otvorů v kotli. Doplňte malý trojúhelníček (50).
Pokud se rozhodnete osadit na boku kotle toulcové držáky, máte na výběr ze dvou délek. Dílek (51) tedy přehněte v místě ztenčení (modře), zpevněte cínem a čepem (červeně) vlepte do otvoru v boku kotle.
Kotel a rám jsem nabarvil dle předlohy.
Po zaschnutí jsem kotel přilepil na rám. K ustavení slouží malé čepy na podpěrách (7).
Lepím tak, že do prostoru podpěr nanesu dostatečné množství epoxydového lepidla a v převrácené poloze nechám zatéct do klínu mezi kotlem a podpěrami (7). K zajištění polohy kotle během schnutí používám například gumičky, pomocí kterých přitáhnu kotel k rámu vozu a celé fixuji na pevnou podložku.
Na žebřících (54) si pořádně ujasněte, která je vnější a vnitřní strana.
Toto je ta vnější.
A zde ta vnitřní.
Směrem dovnitř budete ohýbat konzole.
Žebřík uchopte do kleští dle obrázku a konzole přihněte směrem dovnitř.
Ohyb zpevněte cínem.
Horní část ohněte tak, aby žebřík kopírovala průměr kotle. Korní konečky přihněte, aby vodorovně zapadly ke konzolím. Finální přihnutí můžete provést při lepení lávky na vůz.
Zábradlí doporučuji nabarvit.
Pokud je váš vůz vybaven vypouštěcím šoupátkem, pak pomocí jehly zvětšete středový otvor v ovládacím kole šoupátka (52) na takový průměr, jaký máte drátek, ze kterého vytvoříte osku.
Kola naletujte na tento drátek a nabarvěte.
Drátek si nechte delší z důvodu barvení, před lepením do šoupátka jej bude potřeba zkrátit.
Nalepené ovládací kolo.
Zde celkový pohled na vůz. Jsou nalepeny i přestavovače brzd. Ještě přijdou aplikovat obtisky a přilepit boční cedule.
Obrázek lze zvětšit.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Stavba vozu ve velikosti H0 od Vladimíra Klusáčka.