Dvounápravový kotlový vůz R-125hl DYNAMIT NOBEL
 


NA ÚVOD
Jde o celkem atypický vůz, který se dnešních dnů zřejmě nedočkal. Díky panu Marunovi se však dochovala výkresová dokumentace, která mi posloužila pro vytvoření základního modelu 125hl dvounápravových kotlových vozů. Postupem času se mi ale 3D model zalíbil natolik, že jsem se rozhodl tento vůz dokončit a dotáhnout do reálného modelu.

Obecné poznámky, na které jste už u mě zvyklí:
Doporučuji si celý návod nejprve prostudovat a až poté se pustit do samotné stavby.
Níže popsané postupy berte hlavně jako jakousi nápovědu a upozornění na některé detaily, které by vám mohly uniknout. Vždy se spoléhejte především na vaše zkušenosti a dovednosti. Chce to přemýšlet. Dvakrát měř, jednou řež.
V případě nejasností nebo vašich poznámek mě neváhejte kontaktovat. Rád poradím, popřípadě tento návod doplním či opravím.
Poznámka k fotografiím. Některé fotografie vznikly až zpětně, popřípadě byl pro lepší vysvětlení vyžit jiný model vozu. Nedivte se tedy, že na některých fotografiích se může vyskytovat něco, co váš model zatím neobsahuje. Důležité je to, čemu se věnuje popisek. Pozadí nezkoumejte.

Na úvod mapa dílů.
Obrázek lze zvětšit.
Začneme přípravou dílů (1 - 6) pro rám vozu.
Na dolním díle rámu (2) ohněte boky dle obrázku.
Vnitřní podélník (3) ohněte do tvaru U.
Na rámu (1) ohněte obě čela a do zámků vletujte ohnutý díl (3). Zatím letujte jen zámky.
Připravte si příčníky (4 - 6).
Na díle (5) je malý výstupek.
Příčníky nasuňte do zámků v díle (3).
Malý výstupek přijde do očka v díle (2).
Ještě neletujte.
Překryjte dolním dílem (2). Pozor na orientaci A/B strany. Všechny zámky musí zapadnout.
Pokud vše sedí, sestavu pečlivě proletujte.
Obrázek lze zvětšit.
Pečlivě letujte i z horní strany.
Horní plochu přebruste do roviny například smirkem položeným na rovné podložce..
Všechny čtyři podpěry (7) ohněte dle obrázku. Nezapomeňte ohnout malé praporky (červeně).
Konzoly osaďte do zámků v rámu. Malé praporky musí směřovat směrem k čelům vozu.
Přiletujte k rámu vozu.
Na bočnicích (8) ohněte a přiletujte řadu nýtů. Ohybové můstky zatím neodbrušujte. Ještě se zde bude letovat a hrozí jejich odpadnutí. Udělejte to až před lepením kotle.
Pořádně protáhněte ohybovou drážku.
Já to dělám tak, až se na druhé straně začne objevovat prolis. Až poté bočnici ohnu do tvaru L
Na rozsoše (9) ohněte a proletujte dolní sponu (červeně) a pečlivě ohněte dva miniaturní středící čepy (modře).
Na obou pružnicích (10 a 11) přehněte závěsy pružin.
A na krytu ložiska (12) pak jeho krycí polovinu.
Ohyby na pružnicích doporučuji zpevnit cínem.
Rozsochy naletujte do otvorů v bočnici. Jejich horní hrana musí sedět ve vybrání (červeně).
Na čepy trčící z rozsochy navlékněte dolní pružnici (10).
Na ni pak vnější pružnici (11). Spasujte a přiletujte k rozsoše.
Pružnice musí ležet přesně na sobě, aby vzniklo ložisko pro uložení dvojkolí.
Nakonec přijde přiletovat kryt ložiska (12).
Připravte si tyto malé trojúhelníčky (13).
Zacvakejte je do drážek v bočnici a přiletujte.
Nyní můžete provést ohyb bočnic typický pro tyto vozy. Ohyb musí být pozvolný, žádná ostrá hrana. Vnější rádius cca 1mm. Míru ohnutí si doladíte podle podpěr kotle (7).
Sletované bočnice připasujte k rámu. Vše musí sednout. Poté přiletujte.
Hlavně z vnitřních prostor podpěr (7).
Cvičně můžete osadit dvojkolí a odstranit případné jízdní nedostatky.
Na kratší straně rámu, bez budky, naletujte konzoli (14) dle obrázku.
Ohněte brzdové třmeny (15). Nejdříve přehněte samotné brzdové zdrže a ty přiletujte. Poté ohněte spojovací pásek.
Třmeny zasuňte do zámků v příčnících (4), srovnejte rovnoběžně s osou vozu a přiletujte k rámu.
Připravte si díly na čela vozu (16 - 18).
V jednom z dílů (16) je malý otvor (červeně), do něj přijde osadit rám brzdařské budky, takže dejte pozor, abyste tento díl letovali na delší čelo vozu.
Zde naletováno. Ještě přijdou osadit ventily brzdových hadic (39), ale to až na konec stavby.
Ohněte rámy stupaček (19).
Vletujte z vnitřní strany rámu.
Doletujte dolní stupačky (20).
A připravíme si další drobotinu (21 - 23).
Do drážek v díle (2) vletujte ochranné rámy brzdového mechanizmu (21).
Přehněte konečky držáků koncových cedulí (22) a zpevněte cínem.
Držáky vletujte do otvorů v rámu na kratší straně bez budky.
Do malých drážek v bočnici u čela bez budky vletujte kotvící oka (23).
A nyní brzdový mechanizmus s díly (24 - 26).
Vahadla 25 a 26 přehněte tak, aby vznikla mezera 0,3mm mezi oběma půlkami. Můžete použít kousek leptu.
Na táhle (24) přetočte levou i pravou stranu o 90° dle obrázku.
Šipkou jsou vyznačeny ustavovací čepy, za ty přijde táhlo vletovat do otvorů v dolním díle rámu.(2)
Nejprve jej ale musíte vsunout do ochranných rámů (20).
Vsuňte ohnutá vahadla (26). Pozor liší se počtem čepů. Ten s pěti patří na stranu s ruční brzdou.
Ustavte a přiletujte.
Podobně navlékněte a přiletujte malá vahadla (25) na konce brzdových táhel.
Z kousku drátu smotejte imitaci pružiny.
Navlékněte do mezery v táhlu brzdy dle obrázku.
Nyní můžete přilepit tištěný válec a vzdušník.
Kouskem drátku můžete propojit brzdové zdrže s táhlem brzdy (červeně) Kdo chce, může vytvořit vzduchové vedení a další příslušenství.
Obrázek lze zvětšit.
V druhém vzdušníku je naznačen malý otvor, který je nutné převrtat vrtákem. Přijde do něj zasunout a přilepit čep (červeně) na díle (27).
Vzdušník nalepte zespod na díl (2) dle obrázku.
Přiletujte na konzoli (14).
Zde pohled z vrchu.
Na kryty ložisek (12) nalepte 3D tištěné imitace ložisek.
A nyní díly na brzdařskou budku (28 - 31).
Díl (28) ohněte a přiletujte bočnice (29).
Doporučuji přebrousit.
Červeně je vyznačena oblast, ve které naleznete na obou stranách předleptáno místo, do kterého bude potřeba vyvrtat otvor pro zábradlí. Vrtání popisuji níže, zde využívám obrázku. Popřípadě abyste si v případě zalití cínem otvor vyznačili například jehlou.
A nyní kryt mechanizmu brzdy. Ten si můžete zhotovit z dílu (32), nebo použít tištěný
Přes okno vlepte jednu z clon (33). Kombinací, či otočením můžete vytvořit 4 varianty otevřeného, pootevřeného a zavřeného okna.
Sestava budky. Doporučuji přebrousit.
Budku osaďte do otvorů na delší čelo vozu. Zábradlí přiletujte na boky čela vozu.
Mechanizmus brzdy (34) přehněte a obě poloviny k sobě sletujte.
Zasuňte do otvoru v krytu a přiletujte k budce.
Poté můžete vlepit nárazníky.
Buď použijete leptané, které si zhotovíte dle tohoto návodu z dílů (35 a 36), nebo použijete 3D tištěné.
Do místa v budce, které jsem zmiňoval výše, navrtejte otvor pro zábradlí.
Vrtání provádějte šikmo dle obrázku.
Otvor v rámu je již předleptán.
Při vystřihování zábradlí (37) z leptu dejte pozor, aby vám zůstaly tenké praporky na horní, tedy delší straně zábradlí.
Pouze tuto část zábradlí budete zasouvat do otvoru v budce. Je tak definována vzdálenost zábradlí od budky.
Zábradlí natvarujte a vlepte do otvorů. Dbejte, aby svislá část byla opravdu svisle.
Ano, zábradlí není v rovině, je potřeba ho mírně natvarovat. Tento pohled z vrchu vám snad napoví.
Na dveřích budky je možno zhotovit typický prolis.
Špičatým hrotem pořádně protáhněte drážky z vnitřní strany. Na vnější straně se začnou objevovat prolisy.
Pomocí plochých kleští můžete prolisy mírně pozohýbat.
Zde pro příklad. Vlevo díl z leptu, vpravo pak pozohýbaný díl.
Dveře přilepte na boky budky.
Další modifikací modelu může být použití dveří s prkny.
U této varianty je potřeba přehnout a přiletovat panty.
Na boky vozu nalepte schránky (38).
Obě poloviny kotle nasuňte na sebe.
Popřípadě jemně dolaďte / dobruste tak, aby po sestavení byla celková délka kotle 55,4mm
Dokud je kotel bez příslušenství, je nejlepší ho pořádně vytmelit a přebrousit.
Po každém tmelení a broušení převrtejte miniaturní otvory pro zábradlí a dolní konzoly (7), aby se vám postupně nezalily.
Připravte si tento malý dílek.
A vlepte do dolního otvoru. Musí tvořit mírnou "bouli" ve dně vozu.
Převrtejte horní otvory plnění a vypouštění. Pozor, ten druhý otvor z leva má o něco menší průměr.
Do otvorů vlepte imitace přírub a přírubu servisního otvoru.
Pokud by se vám tištěné víko revizního otvoru nelíbilo, můžete jej nahradit dílem (40). Stejně tak malé příruby (43).
Do druhého otvoru z leva i z prava vlepte konzole (41).
Připravte si obě zábradlí (42).
Při montáži pozor, liší se délkou bočních částí.
Velice opatrně ohněte obě zábradlí.
Doporučuji si pro podobné práce upravit pinzetu dle obrázku. Boky drží pevně vodorovnou část a drážky se pohodlně vleze ohýbaná část zábradlí.
Ohyb doporučuji zpevnit cínem.
Na koncích podélného zábradlí je potřeba přetočit konzole.
To provedete tak, že do jedněch kleští pevně uchopíte zábradlí a do druhých pak konzoli. Poté je potřeba přetočit konzoli o 90°. Pracujte pečlivě a dávejte pozor, aby konzole směřovala správným směrem!
Přetočení doporučuji opět zpevnit cínem.
Ohnutá zábradlí vlepte do otvorů v kotli.
Pokud se rozhodnete osadit na boku kotle toulcové držáky, máte na výběr ze dvou délek. Dílek (44) tedy přehněte v místě ztenčení (modře), zpevněte cínem a čepem (červeně) vlepte do otvoru v boku kotle.
Prohněte boční cedule (45 a 46).
Správný rádius zjistíte přiložením na bok kotle.
Kotel a rám jsem nabarvil dle předlohy.
POZOR, brzdařská budka by měla být šedá.
Po zaschnutí jsem kotel přilepil na rám. K ustavení slouží malé čepy na podpěrách (7).
Lepím tak, že do prostoru podpěr nanesu dostatečné množství epoxydového lepidla a v převrácené poloze nechám zatéct do klínu mezi kotlem a podpěrami (7). K zajištění polohy kotle během schnutí používám například gumičky, pomocí kterých přitáhnu kotel k rámu vozu a celé fixuji na pevnou podložku.
Na žebřících (47) si pořádně ujasněte, která je vnější a vnitřní strana.
Toto je ta vnější.
A zde ta vnitřní.
Směrem dovnitř budete ohýbat konzole.
Žebřík uchopte do kleští dle obrázku a konzole přihněte směrem dovnitř.
Ohyb zpevněte cínem.
Horní část ohněte tak, aby žebřík kopírovala průměr kotle. Korní konečky přihněte, aby vodorovně zapadly ke konzolím. Finální přihnutí můžete provést při lepení lávky na vůz.
Zábradlí doporučuji nabarvit.
Nalepte do otvorů v rámu a mezi konzole horních zábradlí.
Před lepením doporučuji žebřík nabarvit.
nabarvené boční cedule.
Cedule by neměly být nalepeny přímo na kotli. K vytvoření požadované mezery můžete vlepit tenké proužky kartonu tloušťky cca 0,4mm.
Zde celkový pohled na vůz. Ještě přijdou aplikovat obtisky. (Chybí boční schránka na tiskopisy).
Obrázek lze zvětšit.

DALŠÍ LINKY K TOMUTO TÉMATU
Stavba vozu ve velikosti H0 od Vladimíra Klusáčka.